Waarom wordt het knooppunt Groenendaal aangepakt?
Vandaag takken op korte afstand vier wegen op het Groenendaalknooppunt aan:
- de Terhulpsesteenweg aan de binnenkant van de Ring
- de Groenendaalsesteenweg
- de Terhulpsesteenweg aan de buitenkant van de Ring
- de Duboislaan
Tijdens de spitsuren rijdt het verkeer zich regelmatig vast op het korte sas tussen deze vier aansluitingen. Dat gebeurt vooral als grote voertuigen niet volledig op dat sas passen en zo het andere verkeer blokkeren.
Wat is het doel?
Door het kruispunt compacter in te richten, moet het verkeer vlotter en veiliger verlopen. Tegelijk verbetert de leefkwaliteit en komt er meer ruimte voor meer groen.
Vlotter en veilig verkeer
- De tak van de Terhulpsesteenweg aan de buitenkant van de Ring (R0) wordt verlegd. Die zal via en nieuwe tunnel onder de spoorweg lopen en vervolgens tegenover de andere tak van de Terhulpsesteenweg aansluiten op het knooppunt. De Groenendaalsesteenweg zal niet meer rechtstreeks aansluiten op het knooppunt. Voortaan verloopt het verkeer van en naar de Groenendaalsesteenweg via de Terhulpsesteenweg. Zo wordt het Groenendaalknooppunt veiliger en logischer en verbetert de doorstroming voor het auto- en vrachtverkeer. (1)
- Fiets je door de fietstunnel onder het spoor naar Terhulpen of omgekeerd, dan moet je door het verplaatsen van de Terhulpsesteenweg deze niet meer oversteken, zoals dat vandaag wel het geval is. Dat verhoogt de veiligheid voor fietsers. (2)
Meer groen en een aangenamere omgeving
- Door het verleggen van de Terhulpsesteenweg komt er ruimte vrij voor bosuitbreiding. Het ecorecreaduct, dat hier nu al ligt, wordt zo een nog betere verbinding voor planten en dieren tussen de bosgebieden aan de twee kanten van de Ring. (2)
- In de omgeving van Groenendaal wordt er actief gezocht naar gebieden die in aanmerking komen voor bosuitbreiding.
- Het nieuw ingerichte Groenendaalkruispunt krijgt een ontwerp dat in de omgeving past.
- Door het hoofdwegennet anders in te richten, wordt doorgaand verkeer aangezet om die wegen te gebruiken en wordt sluipverkeer ontmoedigd.
Waar kan je het GRUP raadplegen?
De Vlaamse Regering stelde op 21 februari het ontwerp-Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP ) voor de ruimtelijke herinrichting van knooppunt Groenendaal op de Ring rond Brussel (R0) voorlopig vast. Zo’n plan is nodig om het knooppunt te kunnen herinrichten. In het plan werden onder andere verschillende oplossingen of alternatieven onderzocht.
Van 25 maart tot en met 23 mei 2025 loopt het openbaar onderzoek in het kader van het GRUP. Tijdens deze periode kan je de documenten inkijken en je mening geven.
Bij de betrokken gemeenten:
- Hoeilaart – Gemeentehuis, Jan van Ruusbroecpark
- Sint-Genesius-Rode – Gemeentehuis, Dorpsstraat 46
Bij de Vlaamse overheid:
- Departement Omgeving, Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88, 1000 Brussel
Online:
Opmerkingen of bezwaren indienen kan tot ten laatste 23 mei 2025 via de website van het Vlaamse Departement Omgeving of per brief. Overhandig je brief tegen ontvangstbewijs aan de gemeente Hoeilaart of Sint-Genesius-Rode. Of verstuur de brief naar Departement Omgeving, Koning Albert II-laan 15 bus 550, 1210 Brussel.
Meer info?
www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/herinrichting-ring-oost/knooppunt-groenendaal