Veelgestelde vragen over e-facturatie

1 Wat is het verschil tussen e-facturatie, digitale facturatie en elektronische facturatie?
2 Wanneer is dit van toepassing?
3 Wat zijn de ondernemingsnummers van de drie entiteiten van het lokaal bestuur?
4 Is een pdf-document een e-factuur?
5 Welke Peppol-standaard moet je als leverancier gebruiken?
6 Heb je een bestelbonnummer nodig?
7 Kan ik mijn facturatiepakket ook gebruik voor facturen aan bedrijven of privépersonen?
8 Zijn boekhouders hiervan al op de hoogte?

9 Welk mailadres kan ik ingeven indien mijn software hierom vraagt?

Wat is het verschil tussen e-facturatie, digitale facturatie en elektronische facturatie?

Er is geen verschil. Deze termen mogen door elkaar gebruik worden.

Wanneer is dit van toepassing?

Deze regelgeving is momenteel enkel van toepassing op de inkomende facturen van het lokaal bestuur. Alle leveranciers van lokaal bestuur Hoeilaart zijn bijgevolg geïmpacteerd.

De uitgaande facturen worden momenteel nog steeds via mail of post verstuurd.

Wat zijn de ondernemingsnummers van de drie entiteiten van het lokaal bestuur?

Gemeente Hoeilaart: 0206.562.092
OCMW Hoeilaart: 0212.219.469
AGB Holar: 0816.874.414

Deze nummers zijn ook onze Peppol IDs.

Is een pdf-document een e-factuur?

Digitale facturen hebben:

  • een vastgelegde structuur
  • velden die moeten voldoen aan de zogenaamde UBL-normen

Doel van al die velden is

  • het gaat snel,
  • het verloopt foutloos,
  • automatisch inlezen in een boekhoudprogramma.

Als je facturen als pdf exporteert, dan heb je al deze informatie niet. Een pdf-document via e-mail voldoet bijgevolg niet aan de Peppol-standaard en zal niet meer aanvaard worden vanaf 1 mei 2023.

Welke Peppol-standaard moet je als leverancier gebruiken?

Jouw software bepaalt welke Peppol-versie er gebruikt wordt. Die versie is voor iedereen gelijk.

Heb je een bestelbonnummer nodig?

Ja, om de factuur via de Peppol-standaard te kunnen versturen, heb je steeds een bestelbonnummer nodig. Vraag dit dus tijdig aan uw contactpersoon binnen het bestuur. Enkel vóór de levering kan een bestelbon gemaakt worden. Wettelijk gezien mogen er geen bestelbonnen gemaakt worden ná de levering van de goederen of de prestatie van de diensten. De vorm van het bestelbonnummer voor ons bestuur is als volgt:

  • Gemeente: BB/G/JJJJ/XXXX
  • OCMW: BB/O/JJJJ/XXXX
  • AGB: BB/A/JJJJ/XXXX

JJJJ staat voor het jaar. Er zal dus minstens elk jaar een nieuwe bestelbon moeten aangevraagd worden.

Kan ik mijn facturatiepakket ook gebruik voor facturen aan bedrijven of privépersonen?

Ja, er bestaan pakketten op de markt waar dit kan. Als uw klant niet of nog niet op Peppol geregistreerd is, kan je in sommige pakketten aanduiden dat de factuur geprint wordt. Je kan deze dan alsnog versturen via mail.

Zijn boekhouders hiervan al op de hoogte?

Uw boekhouder moet hiervan op de hoogte zijn; dit is een Europese regelgeving die omgezet is naar nationale wetgeving. Trouwens, de facturen die je in jouw pakket maakt, kunnen ook automatisch doorstromen naar de boekhouder.

Welk mailadres kan ik ingeven indien mijn software hierom vraagt?

e-facturatie@hoeilaart.be. Let wel: op dit mailadres mogen geen facturen gestuurd worden. Dit mailadres bestaat enkel voor vragen omtrent e-facturatie en als back-up wanneer onze accesspoint de factuur niet binnen de 15 dagen van het Peppol-platform oppikt.

Heb je nog vragen?

Contacteer de financiële dienst: tel. 02 658 28 62, e-facturatie@hoeilaart.be