Oplossing voor de taalproblematiek bij dringend ziektevervoer
Heb je een ziekenwagen nodig? Dan kan je aan de noodcentrale 112 vragen om naar een Nederlandstalig ziekenhuis gebracht te worden. Dit zorgt ervoor dat heel wat ongemakken en frustraties bij patiënten en hun omgeving vermeden worden, maar brengt ook minder gezondheidsrisico’s met zich mee.
De betrokken hulpdiensten werkten een aantal maatregelen uit die tot deze oplossing hebben geleid:
1. 12 minuten afwijking op basis van taal
Op vraag van de patiënt of diens omgeving kan hij/zij naar het dichtstbijzijnde Nederlandstalig ziekenhuis gebracht worden op voorwaarde dat het tijdsverschil in verplaatsing niet meer dan 12 minuten bedraagt. Ook moet de medische situatie van de patiënt het toelaten om 12 minuten langer onderweg te zijn. Alle operatoren van de noodcentrale 112 werden grondig gebriefd over deze afwijking.
2. Bevestiging nieuwe lijst van Nederlandstalige ziekenhuizen
De noodcentrale beschikt over een nieuwe positieve lijst met ziekenhuizen in Vlaams-Brabant en Brussel waar zorgverlening in het Nederlands gegarandeerd is. Het Sint Elisabeth ziekenhuis in Ukkel staat als tweetalig ziekenhuis niet meer op deze lijst, waardoor patiënten bij de toepassing van de 12 minuten-regel hier niet meer naartoe gebracht zullen worden.
3. Geen opnamestop meer op de spoeddiensten van de Vlaams-Brabantse ziekenhuizen
De federale gezondheidsinspecteur van Vlaams-Brabant besliste in samenspraak met de ziekenhuizen dat er in geen enkel ziekenhuis patiënten kunnen geweigerd worden wegens drukte of opnamestop, tenzij in geval van een noodplan en in overleg met de gezondheidsinspectie.
Deze 3 maatregelen zijn een echte doorbraak voor de taalproblematiek binnen de dringende geneeskundige hulpverlening. Weet dus dat jij of je omgeving altijd kan vragen om naar een Nederlandstalig ziekenhuis overgebracht te worden.
Benieuwd naar de route naar het dichtstbijzijnde Nederlandstalig ziekenhuis voor Hoeilanders?