De Stichting Marc Sleen en GAL stelden de tekeningen gratis ter beschikking. De gemeente Hoeilaart en het wijkcomité van hun kant delen de kosten om de muren van de cabine te herstellen en de tekeningen erop aan te brengen. Hiervoor werd kunstenaar Chris Thijs (Zichem, woonde 40 jaar in Tervuren) ingeschakeld.
Op zondag 5 juni, om 11 uur, worden de muurschilderingen tijdens de jaarlijkse wijkfeesten officieel ingehuldigd. Iedereen is welkom om de inhuldiging bij te wonen.
De muurschilderingen (waarvan je de ontwerpen hiernaast kan bekijken) passen in het beleid van de gemeente Hoeilaart om meer kunst en meer Nero in het straatbeeld te brengen. Hiermee wil het bestuur de gemeente voor haar inwoners en bezoekers nog aantrekkelijker maken.
Striptekening van Marc Sleen
Dat er een tekening van Marc Sleen op de cabine zou komen, was al snel een uitgemaakte zaak. In 2022 zou Marc Sleen er 100 geworden zijn, en 75 jaar geleden werd de stripfiguur Nero gecreëerd. De muurschildering is dan ook een eerbetoon aan de eerste ereburger van Hoeilaart ter gelegenheid van dit dubbele jubileumjaar. Marc Sleen tekende, schreef en inktte de meeste van zijn stripverhalen in Hoeilaart, zijn thuisdorp sinds 1955. Zijn striptekeningen bestrijken achter elkaar een strook van 45 voetbalvelden of 18 keer de Eiffeltoren. Het Guinness Book of Records vermeldt hem als de meest productieve striptekenaar ter wereld.
De tekening die voor de muurschildering gekozen werd, is de cover van het album De verschrikkelijke tweeling, nummer 168 uit de lange reeks van 217 Neroverhalen. In dat album uit 1990 neemt Nero zijn intrek in het oude tramstation van Hoeilaart, het huidige Nerocafé. Het album zit vol Hoeilaartse dorpsfiguren, grappige situaties en hints naar het verleden van Hoeilaart als ‘Glazen Dorp’.
Tekening van GAL
Op de andere kant van de cabine staat een ontwerp van Gerard Alsteens, beter gekend als GAL, cartoonist en kunstschilder, opgegroeid in de wijk Bakenbos. Sinds 1983 is hij huiscartoonist van het weekblad Knack.
Op 18-jarige leeftijd ging Gerard schilderkunst en grafiek studeren aan het Sint-Lukasinstituut te Brussel. De kooi en de vogels op de tekening staan symbool voor deze vlucht naar de wijde wereld, een wereld vol kunst, vrijheid en ontdekking in de grote stad. GAL liet zich hiervoor onder meer inspireren door La cage aux oiseaux, een liedje van Pierre Perret uit zijn jeugd. Vogels staan sowieso symbool voor licht, verlichting en vrijheid.
De tekening verwijst ook naar de vlucht van duizenden Oekraïners om te ontsnappen aan de oorlog in hun land. Het silhouet dat afgebeeld wordt, is kwetsbaar en vaag. Het kan zowel een man als een vrouw voorstellen, zelf in te vullen door diegene die ernaar kijkt. De kleuren blauw en geel staan zowel voor Overijse als voor Oekraïne, de lijnen staan voor het ‘Baken’ en de boom stelt de Lindenboom voor die de wijk Bakenbos kenmerkt.