Vanaf 1 maart 2025 zal je op bepaalde momenten nog enkel op afspraak terecht kunnen bij de dienst Burgerzaken. Dat wil zeggen dat je vooraf een afspraak dient te maken via het online afsprakensysteem https://hoeilaart.mijnafspraakmaken.be/ of via het telefoonnummer 02 658 28 50. De openingsuren veranderen niet, maar vanaf dan zal je op maandag- en woensdagvoormiddag en op donderdagavond een afspraak moeten maken. Zo worden de wachtrijen minder lang en wordt iedereen sneller en efficiënter verder geholpen. Op dinsdag-, donderdag- en vrijdagvoormiddag kan je nog steeds zonder afspraak komen, maar hebben de inwoners mét een afspraak voorrang op jou.
Wist je trouwens dat je, zowel met als zonder afspraak, bij je aankomst in de wachtruimte eerst een ticket moet nemen aan de ticketzuil? Je krijgt dan een nummer dat wordt afgeroepen op het grote scherm als het jouw beurt is.
Hoe maak je een afspraak bij Burgerzaken?
1. Ga naar https://hoeilaart.mijnafspraakmaken.be/
2. Kies de reden van je afspraak: zoek via de zoekbalk of kies een activiteit uit Bevolking, Burgerlijke stand, Rijbewijzen of Vreemdelingenzaken.
3. Duid het aantal personen aan per afspraak.
4. Voeg meerdere activiteiten toe als je meerdere afspraken wenst.
5. Lees wat je eventueel moet meenemen zoals documenten, identiteitsbewijs of pasfoto.
6. Selecteer datum en tijdstip voor je afspraak.
7. Vul je gegevens in.
8. Bevestig je afspraak. Je krijgt hier een e-mail van.
Je afspraak wijzigen of annuleren?
Dit kan via de link in de bevestigingsmail tot de dag van de afspraak.
Lukt het jou online niet?
De klassieke dienstverlening blijft bestaan. Bel, stuur een mail of kom langs bij de dienst Burgerzaken op dinsdag-, donderdag- of vrijdagvoormiddag. Je kan dan ook ter plaatse aan de zuil een ticket vragen met een nummer en wachten tot het aan jou is.