Elke niet-Belg die zich in België komt vestigen, moet zich binnen 8 dagen bij de vreemdelingendienst van de gemeente aanmelden. In Hoeilaart vallen vreemdelingenzaken onder de werkzaamheden van de dienst Burgerzaken.
Afhankelijk van je recht op verblijf kan deze dienst je een attest van immatriculatie model A voor de prijs van 20 euro afleveren, of een A, B, EU, EU, F, F+, H, I, J, K, L, M of N-kaart voor de prijs van 20 euro.
Om te reizen dienen vreemdelingen die een Belgisch verblijfsbewijs hebben, ook in het bezit zijn van een geldige nationale identiteitstitel (paspoort, identiteitskaart of reistitel). Een verblijfsbewijs bewijst de identiteit van een persoon niet. Het bewijst alleen dat de vreemdeling in orde is met de Belgische vreemdelingenwetgeving.
Officiële pasfoto nodig?
Gebruik onze fotocabine op onze dienst Burgerzaken.
Is je vreemdelingenkaart gestolen of ben je ze verloren?
Meld dit meteen bij DocStop op 00800 2123 2123 en bij het dichtsbijzijnde politiekantoor. Zo voorkom je dat iemand misbruik maakt van jouw vreemdelingenkaart. Je krijgt een attest van diefstal of verlies. Zonder dit attest kan je geen nieuwe vreemdelingenkaart bij de dienst Burgerzaken aanvragen.
Nuttige websites voor nieuwkomers
Op onderstaande websites kan je als nieuwkomer heel wat nuttige info terugvinden.
Algemeen
Integratie en inburgering
Nederlands leren
Werk