Attest van nationaliteit

Wat?

Een bewijs van nationaliteit is een attest waarin je nationaliteit bevestigd wordt. Het kan je voor bepaalde formaliteiten gevraagd worden zo'n attest voor te leggen. De gemeente levert enkel bewijzen van Belgische nationaliteit af. Voor niet-Belgen wordt het attest afgeleverd door het consulaat of de ambassade van hun land.

Wie mag het aanvragen?

Jijzelf als het betrekking heeft op jou, de referentiepersoon (het gezinshoofd) voor de inwonende gezinsleden, of je wettelijk vertegenwoordiger (ouder, voogd, ...).

Voorwaarde

Je bent in de bevolkingsregisters van Hoeilaart ingeschreven.

Hoe aanvragen? Hoe bekomen?

  • Hier online. Wanneer je je aanmeldt, ontvang je het attest in je mailbox. Wanneer je je niet aanmeldt, wordt het met de post opgestuurd.
  • Aan het loket van de dienst Burgerzaken. Breng je identiteitskaart mee. Je krijgt het attest onmiddellijk.
  • Schriftelijk t.a.v. de dienst Burgerzaken. Vermeld je rijksregisternummer. Het attest wordt met de post opgestuurd.

Hoeveel kost het?

Gratis.

Extra

Ook iedereen die een wettelijk belang kan aantonen om je bewijs van nationaliteit te verkrijgen: notarissen, advocaten, andere openbare besturen of diensten, ... kunnen jouw bewijs van nationaliteit aanvragen. Zij doen dit schriftelijk of via mail, met vermelding van de reden.

Contact en openingsuren

Dienst Burgerzaken
Jan van Ruusbroecpark
1560 Hoeilaart
Telefoon: 
02 658 28 50
E-mailadres: 
burgerzaken [at] hoeilaart.be
Huidige openingsuren
Vandaag gesloten
Morgen open van 8:15 tot 12:00
Alle openingsuren