Binnen de technische dienst werd een beurtrol opgesteld. Van november tot maart is er elke dag 24 uur op 24 uur een ploeg stand-by. Naast de twee groot strooiwagens, wordt ook de straatveegmachine ingeschakeld. Dat kleine voertuig is handig voor het vrijmaken van kleinere wegen en fietspaden.
Wie binnen de technische dienst van wacht is, houdt de weersomstandigheden in het oog en beslist om de strooiwerken aan te vangen wanneer het nodig is. Er wordt niet gestrooid voor 5 uur ’s morgens en na 22 uur ’s avonds.
Eerst komen de wegen aan de beurt die door het openbaar vervoer gebruikt worden, en vervolgens de grote invalswegen met gevaarlijke hellingen. Daarna worden de andere straten bestrooid. Druk bereden straten krijgen voorrang op minder druk bereden straten. Ook de toegangen naar stations, bushaltes, scholen, kinderdagverblijf, kerk, woonzorgcentrum, sport- en cultuurcentrum worden bestrooid.
Het strooizout werkt beter wanneer er regelmatig over gereden wordt. In straten met druk verkeer werkt het dus beter dan in straten met weinig verkeer.
In straten waar geschrankt parkeren mogelijk is vragen we om bij vriesweer de auto's zoveel mogelijk langs één kant te parkeren zodat de strooiwagen goed door kan.
Slecht bereikbare plaatsen
Op slecht bereikbare plaatsen, waar het ook voor de strooiwagens moeilijk en gevaarlijk rijden is, worden zakken zout afgezet. De bewoners kunnen daarmee zelf hun straat vrijmaken. Dat strooizout mag niet gebruikt worden op privédomein.
Voetpaden
Voetpaden moeten door de bewoners zelf vrijgemaakt worden (art. 66 politiereglement).
Problemen?
In geval van problemen mag je steeds contact opnemen met de technische dienst.